söndag 15 september 2013

Hur kan kvinnor rösta på (S)?

Eftersom jag har så få läsare så kan jag skriva vad som helst. HAHA!!
Så nu gör jag det. 
I helgen har jag träffat fina liberala människor från hela Norrland, så jag känner mig så uppfylld av den här tanken att den måste komma ut:
Hur tusan kan kvinnor rösta på socialdemokraterna?! De vill inte kvinnors bästa. 
Hur tänker du nu, Eva? Är inte det att gå lite väl långt, kanske du tänker. 
Nej, jag skulle vilja påstå att jag har ganska tunga argument. 
Om vi börjar med RUT-avdraget. 
Socialdemokratiska regeringar har till och från infört ROT-avdrag, det vill säga en skattereduktion för att stimulera framför allt köp av tjänster inom byggsektorn. Som vi ju vet är en manligt dominerad sektor. 
När den borgerliga regeringen föreslog att motsvarande system skulle införas på hushållsarbete, det så kallade RUT-avdraget, fanns det ingen hejd på vilka fula tillmälen det kom från sossesidan. Det var pigjobb och det var överklasskärringar som skulle köpa sig fritid och diverse annat. Hur ett "arbetarparti" ens kan påstå att det finns fina och fula arbeten, det är ju en gåta. 
Jag har själv jobbat på ett hushållstjänstföretag under en tid. Jag tyckte absolut inte att det var förnedrande, och jag kände mig inte som en piga. 
Den bästa familjen att städa hos hade en väldigt allergisk dotter som bodde där varannan vecka. När hon skulle komma hem, då var det storstädning som gällde. Alltså torka tavelramar, golvlister, lampskärmar, dammsuga bokhyllor, hela alltet, för att dottern inte skulle bli sjuk. Hur kan någon påstå att det inte är ett fint arbete att utföra? 
Mitt andra bevis för att sossar inte gillar kvinnor är att socialdemokratiska kommuner, inte alla jag vet, vägrar att införa LOV. 
Lag om valfrihetssystem (LOV) reglerar vad som ska gälla för de kommuner och landsting som vill konkurrenspröva kommunala och landstingskommunala verksamheter genom att överlåta valet av utförare av stöd, vård- och omsorgstjänster till brukaren eller patienten. 
Från SKLs hemsida
Där LOV är infört har det ofta inneburit ett uppsving för kvinnors företagande. Timrå kommun, som är (S)-styrt har haft som mål att bli Norrlands företagarvänligaste kommun. Eller som jag skulle vilja kalla det Norrlands bästa kommun för män att driva företag i, då de vägrar att införa LOV. Nu är det ju naturligtvis inte se att de enda företag kvinnor kan driva är välfärdsföretag, men sanningen är ändå den att många kvinnor arbetar in offentlig sektor och möjligheten att starta företag skulle kunna ge dem större inflytande över sin egna arbetssituation, fler karriärvägar och fler arbetsgivare att välja mellan. 
Det här är socialdemokrater emot. Återigen, inte alla!
Och så mitt sista argument, för varje god argumentation står på tre ben. Det har jag läst i Göran Häggs Stora retorikboken. 
LO höjer och höjer lönerna i manligt dominerade yrkesgrupper men vägrar konsekvent att införa en kvinnopott. De pratar om det, men det händer ingenting. Och, nej, LO och socialdemokraterna är inte samma sak, men de förhåller sig väl ungefär som pommes frites till hamburgare, eller vaniljsås till äppelpaj. 
Socialdemokrater vill att kvinnor ska vara hänvisade till att arbeta inom offentlig sektor till låga löner, och de tycker att det är fint att byta fönster på ett hus, men fult att putsa samma fönster. 

Nä, fy tusan! Hur kan någon kvinna rösta på ett parti som vill hindra kvinnors företagande och hålla nere deras löner? Släpp kvinnokraften fri! säger jag. 



Rosie the Riveter is a symbol of feminism, female empowerment



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar